Articole  
 

Tehnologia 3D cucereste publicul

Cautand sa atraga clientii, companiile hi-tech se intrec sa scoata pe piata tot mai multe produse care promit sa transforme oamenii din simpli spectatori in participanti la actiune. Mania 3D a pus stapanire pe lumea tehnicii. Filme, jocuri, carti, aparate foto si laptopuri - toate se bazeaza pe acest efect.

„Nu merg eu la film 3D, cu ochelarii aia ciudati, sa nu mai vad apoi pe unde calc", se ratoieste o femeie trecuta de 50 de ani la fiica ei adolescenta.

„Te rog mama, o sa-ti placa mult. E altceva decat stiai tu pana acum", ii raspunde fata. „Lucrurile se schimba. Trebuie sa fii deschisa la nou", adauga adolescenta, asteptand parca o privire aprobatoare din partea mamei sale, care da sa plece din fata panoului pe care sunt afisate orele de incepere ale unui film 3D, la unul dintre cinematografele din Bucuresti.

„Bine, poate o sa mergem candva, saptamana viitoare", cauta aceasta o portita de iesire. Intre timp, la casa de bilete se face coada. Filmul cu efecte ametitoare atrage ca un magnet publicul tanar, in detrimentul peliculelor clasice.

O noua revolutie

Daca in anii '50, lumea se schimba odata cu aparitia televizoarelor color, la acea vreme greu accesibile, acum a venit randul efectului 3D sa faca ravagii in randul pasionatilor de tehnologie. Pe acest efect se bazeaza filme, aparate de fotografiat, camere video, proiectoare, display-uri si jocuri video.

Recent, oamenii de stiinta din Coreea de Sud au reusit sa puna la punct o tehnologie computerizata tridimensionala pentru carti, ce face personajele „sa sara" din pagini, releva Reuters.

Cercetatorii au animat astfel personajele din doua carti de povesti, reusind, de exemplu, sa-i faca pe eroi sa sara peste munti. Ce se intampla, de fapt? Ilustratiile contin o serie de elemente ce declanseaza animatia 3D pentru cititorii care folosesc ochelari speciali.

Femei frumoase in format 3D

Pe efectul 3D incep sa mizeze si patronii unor reviste sau ziare. Constient ca barbatii nu si-ar refuza placerea de a privi altfel o fotografie cu o femeie frumoasa si goala, fondatorul „Playboy", Hugh Hefner, a introdus in numarul din iunie un poster 3D, revista fiind vanduta cu ochelari speciali pentru a putea percepe efectul.

Cu toate ca Hefner nu se declara un impatimit al curentului ce a luat amploare odata cu lansarea filmului „Avatar", a recunoscut ca publicul revistei are o parere diferita.

Un si mai mare interes il starnesc camerele foto care promit sa surprinda imagini de vis in care sa te „scufunzi" sau persoane pe care aproape ca poti sa le atingi.

In Marea Britanie se pun in vanzare luna aceasta astfel de aparate, produse de firma Sony, noteaza „The Daily Mail". Numai ca preturile sunt cam piperate.

Camerele NEX-5 si NEX-3 costa circa 550 de lire sterline (680 de euro), iar preturile televizoarelor speciale necesare vizionarii fotografiilor realizate pornesc de la 1.800 de lire sterline (2.200 de euro). De asemenea, o pereche de ochelari speciali costa 100 de lire sterline (122 de euro).

„Filmele de genul «Avatar» te impresioneaza, insa esti oarecum detasat de ceea ce vezi. Dar cand ai posibilitatea sa te fotografiezi 3D, vorbim de o cu totul alta experienta", a afirmat un expert al companiei Sony, Paul Genge.

Amatorii de sport sunt printre cei mai rasfatati, intrucat tot mai produse li se adreseaza, noteaza „The New Yorker". Reteaua americana de televiziune prin cablu dedicata evenimentelor sportive ESPN (Entertainment Sports Programming Network) a lansat, la 11 iunie, canalul ESPN 3D, odata cu primul meci de fotbal din cadrul Cupei Mondiale.

In Romania, prima transmisie 3D live a fost facuta cu ocazia turneului de tenis Roland Garros (23 mai - 6 iunie), in spatii publice special amenajate, pe plasme 3D Panasonic VT20.

Investitii de succes

Pelicula care a dat amploare maniei 3D, „Avatar", a depasit, dupa trei saptamani de la lansare, pragul de un miliard de dolari din incasari pe plan international. Filmul care a fascinat prin efecte este considerat cel mai scump din istoria cinematografiei, cu un buget de productie estimat la 500 de milioane de dolari.

Doi ochi, trei dimensiuni

Stereoscopia sau imaginea 3D se refera, de fapt, la o tehnica gratie careia se poate crea iluzia de adancime in fotografie, filme sau in alte imagini bidimensionale.

Avand in vedere ca fiecare ochi percepe aceeasi imagine dintr-un unghi diferit, efectul poate fi obtinut, cu ajutorul unui software special, in momentul in care unul dintre ochi are in fata o imagine usor diferita comparativ cu cea din fata celuilalt. Ambele imagini sunt procesate de creier. Compilate, acestea dau efectul tridimensional.

Stereoscopia are o istorie indelungata, sisteme pentru crearea si vizionarea imaginilor stereo fiind puse la punct inca de la inceputul secolului al XIX-lea.

In 1832, Sir Charles Wheatstone a realizat primul stereoscop din lume, instrument bazat pe oglinzi. Wheatstone isi dorea sa cerceteze cu ajutorul aparatului care sunt consecintele diferentelor percepute de ochiul drept si de cel stang in momentul privirii unui obiect.

Impactul asupra publicului

Inginerii si reprezentantii companiilor care produc echipamente de gen considera ca acesta este viitorul. „Cu siguranta tehnologia 3D este urmatorul pas in dezvoltarea zonei de imagine. «Revolutia» a pornit odata cu noua tehnologie 3D bazata pe active shutter glasses (ochelari activi, care se sincronizeaza cu sursa de semnal tridimensional)", explica pentru „Adevarul" Dragos Salamac, Team Leader BenQ pentru Romania.

Din punctul sau de vedere, in prezent, „proiectoarele 3D sunt cele mai apropiate de experienta cinematografica tridimensionala, fiind utile nu numai pentru zona de entertainment, ci si pentru cea educationala".

Lectiile interactive de biologie sau de geografie desfasurate cu ajutorul unor echipamente 3D ar fi mai interesante pentru elevi, sustin specialistii.

Magia elementului de noutate

Expertul Sony, Paul Genge, declara pentru „The Daily Mail" ca „a le permite oamenilor, de exemplu, sa faca singuri poze 3D inseamna sa le oferi o emotie mai puternica decat le ofera filmele facute la Hollywood".

Psihologii nu considera, insa, ca „revolutia 3D" este perceputa asa cum a fost cea generata de aparitia televizoarelor color. „Publicul de azi are alte asteptari. Tinerii si-au creat o dependenta de tehnologie care-i face sa se plictiseasca repede", explica Lena Rusti.

La randul sau, psihologul Elisabeta Ilie spune ca, in momentul de fata, „oamenii acorda interes acestei tehnologii atat timp cat le ofera un plus de calitate si de confort, dar asta pana in momentul in care apare o alta, superioara".

Cum se explica reticenta unora? „E firesc ca in prima faza sa ne raportam diferit in fata noului. Retinerea unora este generata de lipsa de informatie sau de interpretarea gresita a acesteia", explica Ilie.

Potrivit unui sondaj facut in urma cu cateva luni de site-ul roxio.com, in momentul de fata, consumatorii isi doresc atat sa poata urmari acasa filme sau spectacole 3D, cat si sa aiba posibilitatea sa faca fotografii cu acest efect.

Sondajul, realizat pe 2.000 de persoane din SUA, arata ca 80% din intervievati sunt convinsi ca in urmatorii cinci ani vor putea sa-si realizeze singuri fotografii si inregistrari video 3D.

Probleme care risipesc bucuria

Exista persoane care nu au capacitatea de a vedea stereoscopic. Potrivit medicilor, apar dificultati in cazul celor care au suferit de strabism in copilarie.

Chiar daca defectul a fost remediat chirurgical, operatia nu a fost facuta in timp util pentru creier, care nu mai putea sa invete sa mizexe doua imagini pentru a rezulta una singura. Nici persoanele care au probleme cu vederea la distanta nu percep efectul, iar cele care sufera de usoare disfunctii vizuale se aleg cu dureri de cap.

Pe de alta parte, medicii avertizeaza cu privire la pericolul purtarii unor ochelari 3D nesterilizati. Un studiu recent a aratat ca ochelarii din salile de cinematograf din SUA sunt gazda multor germeni, printre care stafilococul auriu.

Ce surprize ne rezerva viitorul?

Deocamdata, produsele care fac apel la tehnologia 3D nu sunt tocmai accesibile consumatorului obisnuit. Dar interesul exista. „Distractia simpla, cu investitii suportabile - e mai usor sa mergi la un film 3D decat intr-o excursie exotica -, reprezinta un produs bine vandut catre mase", explica psihologul Lena Rusti.

Pe piata din Romania, un pachet format dintr-un televizor 3D, un player 3D si ochelari speciali costa in jur de 8.500 de lei. „Proiectoarele sunt deja accesibile consumatorilor obisnuiti, costul unui astfel de aparat impreuna cu doua perechi de ochelari fiind de pana la 3.000 de lei", spune Dragos Salamac.

Totusi, specialistii cred ca vom putea vorbi de echipamente „consumer" odata cu disponibilitatea continutului 3D, fie ca e vorba de filme sau de prezentari educationale. Expertii spun ca urmatoarea etapa va consta in dispozitive capabile sa redea continut holografic.

Sursa online Adevarul: Tehnologia 3D cucereste publicul

<< inapoi

 
 
     
Toate drepturile rezervate www.elpsi.ro
Webdesign www.xtrem-division.ro
ClickLink.ro Medicina INFOS.RO - DIRECTOR WEB Smarty Web Director Total Top Director web