Articole  
 

Mallurile sunt atractia orasenilor

In fiecare luna, zeci de mii de vizitatori trec pragul mallurilor din marile orase, si nu neaparat pentru a-si face cumparaturile, ci pentru a fi in rand cu lumea. Mallurile continua sa fie luate cu asalt de cei pasionati de cumparaturi, dar si de cei aflati in cautarea unui mod de a-si petrece timpul liber.

Claudia S., in varsta de 41 de ani, spune ca mersul la mall este pasiunea ei. Locuieste insa in Craiova, oras in care, spre disperarea ei, nu exista malluri, "temple ale pasionatilor de shopping". Asa ca, in fiecare luna, isi dedica un weekend mersului la mall, la Bucuresti. De ce? "In mall gasesti toate firmele, toate magazinele cu marfuri de calitate. Nu trebuie sa umbli prin tot orasul", spune Claudia. "S,i dupa ce te plimbi cateva ore bune prin magazine, ai unde sa stai, sa bei o cafea, sa mananci ceva, ca sa poti s-o iei de la capat."

Femeia, care spune ca-si poate petrece si 12 ore prin mall fara sa oboseasca, recunoaste insa ca nu intotdeauna are bani sa-si cumpere tot ce ar vrea. Dar asta nu inseamna ca renunta la plimbarile prin centrele comerciale din Capitala. "Trebuie sa merg ca sa ma «informez». Asa vad si eu ce se poarta, care e trendul... Mai vezi lumea, mai intelegi ce se intampla in jurul tau. Altfel, esti rupt de realitate." Claudia spune ca, din cauza mall-urilor, isi "uraste" toate prietenele din Bucuresti. "Ele pot merge in fiecare weekend la mall. Faci curatenie, gatesti, dormi si apoi ce faci? Mergi la mall. Logic! Eu n-am norocul lor. Trebuie sa fac eforturi sa ajung, iar ele nici nu apreciaza ce au", povesteste Claudia.

"Peisaj exotic"

Irina I. (41 de ani), prietena sa din Bucuresti, simte pe pielea ei pasiunea Claudiei pentru malluri. Cand ii e lumea mai draga, Claudia o suna sa-i dea cate un ordin: sa mearga la un anumit magazin din mall si sa-i cumpere ceva. Irina nu e o impatimita a acestor centre comerciale. Uneori, "peisajul din mall i se pare exotic". "De obicei, eu merg la mall sa fac comisioane pentru Claudia sau sa ma intalnesc cu o prietena si sa vedem ce «personaje» se mai plimba pe-acolo... E plin de piti... E un spectacol", spune Irina. Femeia calatoreste des in Statele Unite si nu intelege de ce "in Romania toata lumea vine la mall ca la Mecca". "In State nu da nimeni doi bani pe malluri. Sunt banale. Acolo, magazinele mari sunt pe anumite strazi", mai spune femeia.

Loc de pierdut timpul

Mallurile functioneaza ca un magnet si in cazul banatenilor. Centrul Timisoarei de altadata s-a mutat pe strada Aristide Demetriade odata cu deschiderea celui mai mare mall din vestul tarii.
Capitala Banatului a devenit automat un magnet pentru locuitorii din regiune, dar si pentru vecinii de dincolo de granita. Asa s-a ajuns ca, lunar, mii de persoane sa se plimbe prin magazinele de acolo, sa ia masa la restaurantele si la fast-foodurile de la ultimul etaj al centrului comercial, sa-si sarbatoreasca aniversarile, sa se coafeze, sa-si plateasca taxele, sa-si lege destinele, sa-si distreze copiii, sa piarda timpul sau sa arunce milioane pe shopping intr-o zi normala.

"Traficul mai mare se inregistreaza in cea de-a doua parte a zilei", a precizat Consuela Dobos, purtatorul de cuvant al mallului din Timisoara. Andrei Logoja (26 de ani) isi face timp aproape zilnic sa bea un cappuccino la una dintre cafenelele existente in mall. "Vin si pentru cumparaturi, imi platesc telefonul, mananc. Stau cel mult doua ore", a spus tanarul, coordonator de marketing in cadrul unei firme timisorene. Ca el, mii de alti tineri isi fac drum prin mall zilnic.

Variante de shopping

Magia magazinelor uriase, a ofertelor promotionale, a unui spatiu in care orice activitate este posibila, i-a cucerit in special pe tineri, care gasesc mereu timp pentru cateva ore la mall. "65% din clienti au varste cuprinse intre 18 si 35 de ani", a specificat Consuela Dobos, purtatoarea de cuvant a mallului din Timisoara.

Domnisoarele pasionate de shopping gasesc mereu variante rentabile pentru a-si imbogati garderoba, sau pur si simplu vin pentru a se relaxa in compania prietenilor. "Imi place ca mereu gasesc lucruri interesante si am de unde sa aleg. Te poti relaxa si la o cafea, sau la un film. Lunar, cheltuiesc cam 300-400 de lei aici, pe diferite lucruri", a spus Roxana Toncea, studenta.

Pentru adolescenti insa, nu magazinele de firma sunt atractive, ci sala de jocuri sau cinematograful. "Prefer sa merg in alte magazine pentru haine pentru ca sunt destul de scumpe si e o chestie de masa, toata lumea le poarta", a spus Andrei Burghelea (18 ani), elev. Impreuna cu prietenii sai, Andrei pierde uneori ore bune in mall. "Noi venim mai mult in weekend. Pierdem timpul, ne uitam prin magazine, nu cumparam foarte multe haine pentru ca sunt destul de scumpe. Mai mergem la filme si mancam aici", a spus Anca Scanteie (15 ani), eleva.

Simbolul societatii de consum

Sociologii considera ca mallul reprezinta unul dintre cele mai importante simboluri ale societatii de consum. Aceste centre comerciale stau marturie, intr-o buna masura, si globalizarii, iar unii spun chiar ca, in anumite zone ale lumii, "prezenta la mall este mai mare decat la biserica".

In Romania, primul astfel de centru a fost inaugurat in 1999. Iar, la scurt timp, "excursiile" in malluri s-au transformat intr-o moda. Unii mai mult se uita la vitrine, neavand bani sa cumpere ce si-ar dori, dar asta nu-i impiedica sa revina, mai ales ca aici au la dispozitie diverse modalitati de a-si petrece timpul liber. Totodata, afla ce a aparut pe piata.

Pareri "avizate"

Potrivit unui sondaj GfK Romania, publicat la inceputul acestei luni, 34% din iubitorii de cumparaturi cauta in mod activ noutatile in materie de produse. La noi in tara, aproximativ jumatate dintre orasenii cu varste intre 15 si 49 de ani sunt "influentatori", adica persoane care au acces la multe grupuri sociale si care au tendinta de a face recomandari in legatura cu produse si servicii. 21% sunt "influentatori" in categoria produselor alimentare, 15% in cazul produselor si serviciilor pentru sanatate si 14% pentru categoria modei si ingrijirii personale. Iar parerile lor sunt primite cu mai multa atentie si incredere decat comunicarea "oficiala" a companiilor.

Cum in malluri poti gasi numeroase firme celebre, multi au ajuns sa asocieze aceste centre comerciale cu un stil de viata la care viseaza. "Pentru ca este ceva relativ nou, mallul a fost asociat de multi romani cu un statut social inalt", este de parere psihologul Elisabeta Ilie. Pentru altii, afirma specialistul in comportament uman, aceste centre comerciale inseamna "locuri in care te simti in siguranta si in care ai posibilitati multiple de a-ti petrece timpul". Psihologul Elisabeta Ilie crede ca "moda mersului la mall se va mentine atat timp cat cei care le viziteaza vor considera ca au beneficii sau pana cand va aparea ceva care sa le acopere consumatorilor si mai multe nevoi".

Inventie arabeasca

Considerat de unii drept un simbol al societatii de consum, centrul de cumparaturi si-ar avea originea in lumea araba. Prima structura care aduce a ceea ce numim astazi mall se afla la Damasc, capitala Siriei, si dateaza din secolul al VII-lea. Totusi, prima cladire construita special pentru ca oamenii sa poata face cumparaturi foarte variate, fara sa fie nevoiti sa strabata distante lungi, a fost inaugurata in 1785, in Sankt Petersburg, Rusia.

Peste 100 de magazine se gaseau pe o suprafata de 53.000 de metri patrati. In Statele Unite ale Americii, mallurile au inceput sa castige teren abia la inceputul secolului XX. In prezent aspectul centrelor comerciale este extrem de variat in functie de regiunea geografica, de cultura si de traditiile comerciale specifice zonei.

Malluri impresionante

Cel mai mare mall din lume se afla in China, in Dongguan. Are o suprafata de 892.000 de metri patrati. Pe locul doi se claseaza tot un mall chinezesc, situat la Beijing. Suprafata acestuia este de 680.000 de metri patrati. Medalia de bronz ii revine unui mall din Filipine, deschis in 1985, ce are o arie de de 460.000 de metri patrati. taguri

"Pentru ca este ceva relativ nou, mallul a fost asociat de multi romani cu un statut social inalt."
Elisabeta Ilie
psiholog

Sursa online Adevarul: Mallurile sunt atractia orasenilor

<< inapoi

 
 
     
Toate drepturile rezervate www.elpsi.ro
Webdesign www.xtrem-division.ro
ClickLink.ro Medicina INFOS.RO - DIRECTOR WEB Smarty Web Director Total Top Director web