Articole  
 

Impresia conteaza, snobismul actioneaza!

Banii multi obtinuti peste noapte se “asorteaza” doar cu produse de lux cumparate fara discernamant si afisate ostentativ. Obiceiurile de consum prost intelese si aspiratia la un statut social superior ii transforma pe multi romani in snobi.

Snobism (s.n.) - atitudine, conduita de snob; admiratie nefireasca si fara discernamant pentru tot ceea ce este la moda. (Dictionarul Explicativ al Limbii Romane).

Va vin in minte personaje care se comporta astfel? Sunt peste tot. Vedem zilnic oameni care incearca sa epateze. in malluri e plin de domnisoare care isi etaleaza cateva hainute pe care sunt inscriptionate cu litere cat casa numele unor firme celebre.

Cunoscatorii vad de la o posta ca sunt doar niste kitschuri turcesti sau chinezesti. Baietii nu fac nici ei exceptie. Cu cat numele firmei e scris cu litere mai mari, cu atat domnisoarele sunt mai atrase de ei.

Cei imbogatiti peste noapte epateaza sarguincios. Au fondurile necesare pentru a-si cumpara produse originale. Nu falsuri. Telefoane scumpe pe care le asaza pe masa, uneori si cate doua – trei, la care vorbesc tare, sa se faca remarcati. Ceasuri de firma. Masini de lux.

Nu de alta, dar daca se intampla ca telefoanele sau ceasul sa treaca neobservate, cu masina lucrurile stau altfel. E destul de greu sa nu o remarci. Mai ales daca are o culoare mai stridenta sau daca este de teren. Dimensiunea conteaza.

Goana dupa admiratie

De asemenea, unii vor cu tot dinadinsul sa se vada care este marca hainelor pe care le poarta, astfel ca daca eticheta nu este la vedere, o scot ei la inaintare. Din greseala, desigur, spun acestia.

Si mai trist este ca unii isi cheltuiesc si ultimul banut, preferand sa nu mai aiba cu ce sa-si cumpere de mancare pana la salariu, doar de dragul de a-si cumpara produse de marca sau accesorii la moda. Nu pentru ca ar fi de calitate.

Ci pentru ca sunt “de firma”. incearca sa-si creeze imaginea unor oameni dintr-o clasa sociala superioara. Snobismul se manifesta si atunci cand vine vorba de maniere si de evenimente culturale. Functioneaza ca la carte.

in foarte multe cazuri, sustin specialistii, cheltuielile romanilor pentru a demonstra un statut social mai inalt sunt mult mai mari in comparatie cu veniturile.

Saraci, dar dornici de imagine

Desi exista destul de multi romani snobi, ar fi incorect ca toti sa fie etichetati astfel.

„Exista o polarizare marcanta a societatii, produsa in ultimii ani. Aceasta polarizare a creat premisele pentru anumiti oameni de a avea suficiente resurse pentru a acumula multe produse de lux.

insa atunci cand nu exista criterii valorice foarte importante, sigur ca apare un consum ostentativ de produse de lux care uneori nu sunt utile, alteori nu au legatura cu statutul sau pozitia respectivelor persoane in societate. Aceasta situatie poate fi descrisa ca snobism”, a precizat pentru „Adevarul” profesorul de sociologie Alfred Bulai.

Acesta a adaugat ca este vorba, mai degraba, despre un efect al inabilitatilor de consum legate de o crestere importanta a veniturilor fara achizitii culturale corespunzatoare.

Nu stim sa consumam

„Sigur ca apare un consum aberant de produse scumpe doar pentru ca oamenii isi permit. Capitalismul, in esenta, inseamna economie. Marii capitalisti sunt chiar limitati in consum in raport cu veniturile pe care le au. La noi, unii au tendinta de a consuma la nivelul banilor pe care ii au. Sau chiar peste”, a continuat Bulai.

Pentru cei snobi, exista insa un real pericol, atrage atentia psihologul Elisabeta Ilie. “Este usor de inteles faptul ca in momentul in care au cheltuieli exagerate pentru a arata celorlalti un statut social mai inalt decat cel real, acestia fac sacrificii pe alte planuri si neglijeaza anumite nevoi sau chiar persoane”, a evidentiat Elisabeta Ilie.

Origine: frustrarile si lipsa unui sistem de valori

Psihologul Elisabeta Ilie sustine ca snobismul este generat de lipsa unui sistem de valori sau de impunerea unui sistem de valori subred. “Cu totii ne dorim sa fim importanti, sa fim vazuti de ceilalti, sa fim remarcati. Modalitatile in care alegem sa facem aceste lucruri sunt diferite.
O persoana care se imbogateste peste noapte, care nu a reusit sa demonstreze ceva pana la acel moment, va face apel la metoda cea mai usoara din punct de vedere social pentru a iesi in evidenta – banii”
, a spus aceasta. Studiile de piata arata ca marcile de lux si-au gasit un vad bun in Romania.

“Cred ca este o chestiune genetica, psihologica, legata de regiune. Cercetarile arata ca Romania, Bulgaria, Ucraina, Rusia se incadreaza intr-un pol unde nevoia de a iesi in evidenta este mult mai mare decat in cealalta parte a Europei”, a afirmat Oliver Petcu de la firma de consultanta Management Consultants Ltd.

Epateaza fara masura

Antropologul Serban Anghelescu considera ca un om care s-a imbogatit foarte rapid pur si simplu nu are limite. Vrea sa arate ca are un cont bancar generos pentru ca banii ii ofera importanta, putere. in acest fel, se poate afirma. Si, de cele mai multe ori, o face intr-un mod strident. Ar fi frustrat daca ceilalti nu ar vedea cat de bogat este.

„Numai cei obisnuiti cu bogatia de generatii devin rafinati in timp si nu mai simt nevoia sa fie stridenti. Bogatiile nenaturale ale unor oameni care efectiv nu stiu ce sa faca cu posesiunile lor duc la astfel de atitudini”, a precizat Anghelescu.

Pe de alta parte, psihologul Elisabeta Ilie a atras atentia ca oamenii snobi dau dovada de o autocunoastere scazuta, de o stima de sine minima. Nu isi valorifica potentialul personal si acumuleaza frustrari. Se ghideaza in viata dupa o singura valoare – banul. Este normal ca fiecare persoana sa aspire la un nivel superior.

Fie ca este vorba despre avere, despre statut social sau despre putere. Dar multi incep sa o mimeze si adopta comportamente dintr-o sfera mai inalta decat cea in care traiesc. in felul acesta, incearca, iar unii chiar incep sa se integreze in ea.

Snobismul isi cere drepturile

Specialistii sunt de parere ca snobismul isi face simtita prezenta in special in perioadele de dupa unele rupturi de anvergura din punct de vedere social si politic. in aceste timpuri, snobismul se poate observa cu usurinta. Cu toate acestea, tendinte similare se remarca si intr-o societate relativ echilibrata. Doar ca nu sunt la fel de frapante.

Este nevoie de stabilitate si educatie

in Romania, considera sociologii, chiar daca nu se poate vorbi despre o tendinta de raspandire a snobismului, cu siguranta nu se poate vorbi despre o tendinta de scadere. Mai ales pe termen scurt.

„De obicei, mutatiile valorice nu au loc peste noapte. Ca dovada ca in plina criza, in cazul unei anumite categorii de persoane cu venituri obtinute rapid, consumul ostentativ nu a scazut.

Snobismul este legat de educatie”, a declarat Bulai. Potrivit lui, pentru ca acest comportament sa fie mai putin intalnit „trebuie sa existe o anumita stabilitate in societate, trebuie promovate o serie de modele. Pe termen scurt, nu se produc aceste schimbari”.

Totodata, oamenii trebuie sa aiba un nivel de educatie mai ridicat. Iar acest lucru, spun psihologii, ar trebui sa fie directionat de la individ si familie spre societate, si nu invers. in acest ultim caz, perioada de asteptare ca snobismul sa intre pe o panta descendenta ar fi prea mare.

Un obicei care nu iarta nicio epoca

Antropologul Serban Anghelescu a explicat pentru „Adevarul” ca snobismul nu este o noutate pentru Romania. „Noi sunt doar anumite forme de manifestare. O sinteza sumara a intamplarilor petrecute dupa Primul Razboi Mondial seamana perfect cu ceea ce se petrece astazi. Erau bogatii de razboi despre care se stia prea bine de unde provin.

Mai ales presa stia despre originea noilor imbogatiti. Acestia afisau, evident, un lux ostentativ. Bineinteles ca populatia stia ca sunt bogatii obtinute prin frauda. Si cu toate astea, oamenii acestia se impuneau”, a afirmat Anghelescu.

Sursa online Adevarul: Impresia conteaza, snobismul actioneaza!

<< inapoi

 
 
     
Toate drepturile rezervate www.elpsi.ro
Webdesign www.xtrem-division.ro
ClickLink.ro Medicina INFOS.RO - DIRECTOR WEB Smarty Web Director Total Top Director web