Consiliul Clasei | ||
Consiliul Clasei
Consiliul clasei – drumul cel mai scurt catre o clasa democratica. Desi traim intr-un stat democratic de mai bine de 17 ani, totusi intampinam dificultati in a ne comporta ca atare. Democratia nu se dobandeste o data cu schimbarea regimului politic, ea se invata in primul rand acasa – in familie, si nu in ultimul rand la scoala – in clasa. In concluzie, copiii nostri nu se nasc democratici , ci ei trebuie sa fie invatati sa devina. Dar cine ii poate invata cel mai - decat un parinte /un cadru didactic democratic. Parintele/ cadrul didactic democratic se caracterizeaza prin:- este un conducator – nu un sef - foloseste un ton prietenos- nu un ton impunator - propune – nu da ordine - inflenteaza – nu face abuz de putere - are initiative – nu face presiuni - castiga colaborarea celorlalti – nu cere colaborarea celorlalti - ofera conceptii si parerei – nu impune conceptii si pareri - incurajeaza – nu critica - recunoaste progresul – nu cauta greselile - ajuta- nu pedepseste - propune o discutie – nu cere sa fie ascultat tot timpul - ajuta in luarea unei decizii – nu ia intotdeauna el decizia - imparte responsabilitati in cadrul grupului – nu-si asuma responsabilitati de unul singur. Avand un adult democratic in preajma, care mai mult decat atat este responsabil de educatia pe care o ofera, copilului ii va fi mult mai usor sa invete ce este democratia. Pentru a-i invata pe elevi ce inseamna democratia, cadrul didactic, ar fi bine sa organizeze, in primul rand, Consiliul Clasei – intalnire care permite o integrare totala a tuturor elevilor din clasa. In cadrul consiliului clasei, care ar fi de dorit sa fie saptamanal, la ora fixa – stabilita de comun acord, elevii vor invata sa se cunoasca mai bine, sa se asculte reciproc, sa-si exprime parerea si sa respecte parerea celuilalt chiar daca nu este de acord cu ea, sa gaseasca solutii la problemele cu care se confrunta individual si in grup. “Consiliul clasei este extrem de necesar, daca dascalul vrea sa-I atraga pe toti intr-o munca comuna. Intr-o discutie libera, care trebuie sa aiba loc o data pe saptamana, fiecare elev dobandeste sentimentul de importanta si responsabilitate. Copiii impart cu cadrul didactic responsabilitatea si impreuna gasesc solutii pentru orice problema sau conflict. Ca atare copiii sunt educati sa se ajute reciproc, astfel incat diferentele cu privire la randament si capacitate sa nu mai constituie o bariera in clasa ci sa devina avantajul tuturor.” (Dreikurs,1981) Consiliul clasei contribuie la dezvoltarea comunicarii in cadrul grupului si imbunatateste relatiile dintre membri. Consiliul clasei transforma clasa intr-un grup unit, elevii descopera ca au probleme asemanatoare si gasesc impreuna solutii optime pentru a le rezolva. Profesor psihologElisabeta Ilie
Material din seria: "Copil si elev", aparut in revista NOI (revista inspectoratului scolar judetean ilfov) Nr.2/septembrie 2007
|
||